Je vyžadována podpora jazyka JavaScript
Některé stránky na tomto webu vyžadují podporu jazyka JavaScript. Váš webový prohlížeč jazyk JavaScript nepodporuje nebo jazyk JavaScript není povolen.
Chcete-li zjistit, zda webový prohlížeč podporuje jazyk JavaScript nebo jazyk JavaScript chcete povolit, přečtěte si nápovědu k vašemu webovému prohlížeči.
IPVZ uspořádal kulatý stůl o vzdělávání v klinické psychologii
V úterý 27. května uspořádal IPVZ mimořádný Kulatý stůl o vzdělávání v klinické psychologii. Diskuse probíhala nad klíčovými a aktuálními tématy oboru. Pracovního setkání se účastnili zástupci několika subjektů od profesních organizací, přes zástupce vysokých škol až po zástupce Ministerstva zdravotnictví a Katedry klinické psychologie IPVZ. Zástupci každé ze skupin přinesli k řešení témata, která považují za důležitá ve snaze o podporu vzdělávání v klinické psychologii. Kulatý stůl přinesl mnoho zajímavých pohledů na jednotlivá témata a všeobecný konsenzus ohledně potřeby společné práce na formulaci hranic, možností, pravidel týkající se vzdělávání a celkového směřování klinické psychologie.
Hlavními tématy setkání byly kvalifikační požadavky pro specializační vzdělávání, specializovaná pregraduální příprava a provázanost specializačního vzdělávání s doktorským studiem, finanční aspekty v oblasti platů, posilování odborné úrovně specializačního vzdělávání a význam školitelských pracovišť.
Kvalifikační požadavky pro specializační vzdělávání by měly projít revizí ve smyslu regulace profese a změny legislativního rámce, kdy by se Ministerstvo zdravotnictví stalo regulátorem pregraduálního vzdělávání. V té souvislosti by za splnění určitých podmínek došlo i k uznání doktorského (Ph.D.) studia v rámci specializačního vzdělávání. Celkově by mělo jít o perspektivní cestu k posílení propojení akademické a klinické sféry při zachování a zvyšování kvality specializačního vzdělávání a zvýšení jeho atraktivity pro zvlášť kompetentní uchazeče. V rámci tohoto propojení by byla žádoucí také společná práce na curriculu specializačního vzdělávání.
V rámci návrhu specializované pregraduální přípravy všichni účastníci vyjádřili podporu myšlence specializované pregraduální přípravy. Díky tomu by u absolventů došlo k lepší orientaci v oboru a získání určitého spektra znalostí ještě před vstupem do specializačního vzdělávání.
Přehlíženým tématem je dlouhodobě v souvislosti s finančními aspekty problém vstupu absolventů VŠ do zdravotnictví, ale i udržení odborníků (školitelů) na lůžkových odděleních, která představují zásadní oporu specializačního vzdělávání. Platové ohodnocení se dlouhodobě jeví jako zásadní faktor odrazující od vstupu absolventů VŠ do specializačního vzdělávání a zdravotnictví jako takového. V důsledku toho absolventi psychologie preferují lukrativnější profesní uplatnění mimo zdravotnictví, ačkoli při nástupu na VŠ byla klinická psychologie jednou z hlavních motivací. Z finančních důvodů také kvalifikovaní psychologové opouštějí zdravotnictví. V této otázce panoval jednoznačný konsenzus všech zúčastněných na tom, že nedostatečné finanční ohodnocení je klíčovou překážkou rozvoje oboru a bez jeho řešení nelze očekávat zlepšení situace nejen ve specializačním vzdělávání, ale v důsledku ani v dostupnosti klinickopsychologické péče.
Poslední probíranou oblastí byl význam školitelů a školitelských pracovišť. Zaznělo i upozornění na fakt, že dosavadní systém školitelství probíhá bez finančního ohodnocení a pouze na základě entuziasmu školitelů, ale při navýšení počtu lidí ve specializačním vzdělávání situace nebude již udržitelná.
Výstupem setkání byl apel na to, aby se Ministerstvo zdravotnictví stalo regulátorem pregraduálního vzdělávání pro následný vstup do specializačního vzdělávání, neboť současná situace ohrožuje mezinárodní akreditaci oboru psychologie v systému EUROPSY, jejíž odnětí by prakticky znemožnilo absolventům českých VŠ pracovat jako psychologové ve státech Evropské unie. Současně byly rovnou načrtnuty jednotlivé kroky dalšího postupu. Konkrétně se jedná o přípravu podkladů pro ministerstvo, které připraví katedry psychologie ve spolupráci s odbornou společností, aby bylo možné dosáhnout legislativního ukotvení takové změny a následného definování způsobu regulace pregraduálního vzdělávání.
Kulatého stolu se účastnili zástupci Ministerstva zdravotnictví, Katedry klinické psychologie IPVZ, Asociace klinických psychologů ČR, Sdružení představitelů klíčových školitelských pracovišť v klinické psychologii, Sdružení kateder psychologie nebo zástupce Iniciativy 2023 a klinicko-psychologické sekce při Českomoravské psychologické společnosti. Společně se domluvili na pokračování jednání v tomto složení s cílem věnovat se ve společné diskuzi a dalším důležitým tématům souvisejícím se vzděláváním v klinické psychologii.
Jan Brodský
Tiskový mluvčí IPVZ
media@ipvz.cz